Iban2U

Rumah panjai enggi kami tu enda kala ditantaika tambai penti pemali..Rumah pandak enggi kami enda kala dientakka tambak pagar api..SIGI BAKA RUMAH PANJAI KAMI TU,DIENTAKKA BA PALA MENUA JAUH ULU SUNGAI.

belajar bahasa sarawak

10 Comments


belajar bahasa melayu sarawak..

Berekot-berlari
Marak-banyak
Kerak-monyet
Tetak-ketawa atau gelak
Lebur-basah kuyup atau lencun
nyaman-sedap
kelakar-cakap
Pusuk-ikan bilis
Dibuat dari ampaian-diangkat dari ampaian
Lawa-sombong
Sini-mana
tangga-pandang,tengok
belon-kapalterbang
Padah-beritahu
jangan sebarang-jangan main-main…mesti serious
berbual-rasa loya
Keruk-keras atau kejang
abas-melawat
tapak-pinggan
sik-tak
Beliang-terkejut,nervous
Biak-muda,anak kecilsik = tidak
siney = mana
polah = bwat
sia / sinun = sana
sitok = sini
tikam = buang (tikam kayu ya sitok)
tetak = ketawa
klaka = bual
iboh = jangan
gerek = bf / gf
leput = pengsan
simbah – tuang air kepada benda, bukan dalam cawan
simbak – terselak [kain ko tersimbak]
karung – plastik
cabik – cili
mampah – pengotor

ceridak – mampah
nangguk – perbuatan yang dilakukan untuk menangkap ikan, udang dan sebagainya menggunakan penyeduk
langguk – manja
kemaiek – pengotor
engkah – letak
kamek – saya
kitak – awak
kamek orang – kami
kitak orang – kamu semua’
nya – dia
tok – ini (apa tok? – apa ni?)
ya – itu (apa ya? – apa tu?)
sine(pronounce-sini) – Mana (kat sine ya? – kat mana tu?)
polah/molah – buat (apa polah kitak? – apa yang awak sedang buat?)
camne – bagaimana (camne molah ya? – bagaimana untuk buat itu?)
sik – tidak (sik ada.. – tidak ada..)
sia – sana (pergi sia – pergi sana)
tunggah/nunggah – panggil/dipanggil (tunggah syam lok-panggil syam sekejap)
kenak – kenapa (kenak nya jadi camya? – kenapa dia jadi macam tu?)
pok – panggilan untuk lelaki (kalau kat semenanjung – mat)
iboh/sikboh – jangan
padah/madah – beritahu (iboh madah dengannya – jangan beritahu dengan dia)
klaka – cakap (klaka sarawak – cakap sarawak)
miak – budak (miak Perak – budak perak)
mun – kalau (mun jadi, padah dengan kamek – kalau jadi, beritahu saya)

kamek = saya/kami
kitak = awak/anda
manok = ayam
sinun = sana (jarak jauh sikit)
sia = sana (jarak dekat)
beylon = kapal terbang
ngelayo = merayau
sik = tidak/tak
sekda/sik ada = tiada/tak ada
mak penakan = mak saudara
wa = panggilan untuk mak/bapak saudara yang sulung
anjang =panggilan untuk mak/bapak saudara yang kedua
agik = lagi
iboh = tak payah/jangan
mun = kalau
marek = dahulu (dolok)
ari marek = semalam/kelmarin
poret = busy body
kenak = kenapa
kelak = nanti
ney = mana
madah = beritahu/bgtau
kelaka/beloya = bersembang
gerek = pakwe/makwe/kekasih/bf/gf
sidaknya = mereka
empun = punya
kinektok = skarang
dudi = kemudian
gago = sibuk
bulak/bebulak = bohong/tipu
padah = bagitau
gelik = geli
riso/bingung = risau
melelat = meleret
kerepak = kena leter
malar = selalu
nulis = tulis
nolong = tolong
mok/maok = nak/mahu
juak = juga
udah = sudah/dah
tok = nie
kucing = pusak
kamek – saya
kitak – awak
sik – tak
sikda – takde
aok – ya
sigit – satu
kenak – kenapa
madah – cakap
kelaka sarawak – cakap sarawak
gerek – boyfren/girlfren
kinek tok – skrg ni
bulak – tipu
iboh – jangan
sinun – sana
sitok – sini
kacak – cantik
sine – di mana

About these ads

Author: Timberland J

SALAM 1Malaysia, terima kasih kerana telah berkunjung ke laman ini..APA pendapat anda tentang artikel ini ?

10 thoughts on “belajar bahasa sarawak

  1. nak sesangat belajar bahasa org serawak …
    rase seronok belajar bahasa org luar ^^ tolong kamek belajar kelakar serawak :’)

  2. saya nak belajar cakap sarawak… sekiranya saya belajar cara di atas, belum tentu lagi saya dapat menguasai bagaimana berkomunikasi bahasa sarawak meskipun saya hafal setiap perkataan.Saya inginkan cara belajar seperti belajar bahasa china dalam google translate.Bagaimana caranya? terima kasih

    • ini bhsa biasa…kl d srwak kmu ckp dgn org2 dsrwak lain sgt2..ikut daerah juak.. jdlah pengembara seni d srwak,,stay lm2 kat sia.. nang best kaka srwak tok.. cdaknya juak kak srwak sopan jak…welcome to sarawak syakirah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 63 other followers