belajar bahasa melayu sarawak..

Berekot-berlari
Marak-banyak
Kerak-monyet
Tetak-ketawa atau gelak
Lebur-basah kuyup atau lencun
nyaman-sedap
kelakar-cakap
Pusuk-ikan bilis
Dibuat dari ampaian-diangkat dari ampaian
Lawa-sombong
Sini-mana
tangga-pandang,tengok
belon-kapalterbang
Padah-beritahu
jangan sebarang-jangan main-main…mesti serious
berbual-rasa loya
Keruk-keras atau kejang
abas-melawat
tapak-pinggan
sik-tak
Beliang-terkejut,nervous
Biak-muda,anak kecilsik = tidak
siney = mana
polah = bwat
sia / sinun = sana
sitok = sini
tikam = buang (tikam kayu ya sitok)
tetak = ketawa
klaka = bual
iboh = jangan
gerek = bf / gf
leput = pengsan
simbah – tuang air kepada benda, bukan dalam cawan
simbak – terselak [kain ko tersimbak]
karung – plastik
cabik – cili
mampah – pengotor

ceridak – mampah
nangguk – perbuatan yang dilakukan untuk menangkap ikan, udang dan sebagainya menggunakan penyeduk
langguk – manja
kemaiek – pengotor
engkah – letak
kamek – saya
kitak – awak
kamek orang – kami
kitak orang – kamu semua’
nya – dia
tok – ini (apa tok? – apa ni?)
ya – itu (apa ya? – apa tu?)
sine(pronounce-sini) – Mana (kat sine ya? – kat mana tu?)
polah/molah – buat (apa polah kitak? – apa yang awak sedang buat?)
camne – bagaimana (camne molah ya? – bagaimana untuk buat itu?)
sik – tidak (sik ada.. – tidak ada..)
sia – sana (pergi sia – pergi sana)
tunggah/nunggah – panggil/dipanggil (tunggah syam lok-panggil syam sekejap)
kenak – kenapa (kenak nya jadi camya? – kenapa dia jadi macam tu?)
pok – panggilan untuk lelaki (kalau kat semenanjung – mat)
iboh/sikboh – jangan
padah/madah – beritahu (iboh madah dengannya – jangan beritahu dengan dia)
klaka – cakap (klaka sarawak – cakap sarawak)
miak – budak (miak Perak – budak perak)
mun – kalau (mun jadi, padah dengan kamek – kalau jadi, beritahu saya)

kamek = saya/kami
kitak = awak/anda
manok = ayam
sinun = sana (jarak jauh sikit)
sia = sana (jarak dekat)
beylon = kapal terbang
ngelayo = merayau
sik = tidak/tak
sekda/sik ada = tiada/tak ada
mak penakan = mak saudara
wa = panggilan untuk mak/bapak saudara yang sulung
anjang =panggilan untuk mak/bapak saudara yang kedua
agik = lagi
iboh = tak payah/jangan
mun = kalau
marek = dahulu (dolok)
ari marek = semalam/kelmarin
poret = busy body
kenak = kenapa
kelak = nanti
ney = mana
madah = beritahu/bgtau
kelaka/beloya = bersembang
gerek = pakwe/makwe/kekasih/bf/gf
sidaknya = mereka
empun = punya
kinektok = skarang
dudi = kemudian
gago = sibuk
bulak/bebulak = bohong/tipu
padah = bagitau
gelik = geli
riso/bingung = risau
melelat = meleret
kerepak = kena leter
malar = selalu
nulis = tulis
nolong = tolong
mok/maok = nak/mahu
juak = juga
udah = sudah/dah
tok = nie
kucing = pusak
kamek – saya
kitak – awak
sik – tak
sikda – takde
aok – ya
sigit – satu
kenak – kenapa
madah – cakap
kelaka sarawak – cakap sarawak
gerek – boyfren/girlfren
kinek tok – skrg ni
bulak – tipu
iboh – jangan
sinun – sana
sitok – sini
kacak – cantik
sine – di mana