Novel Iban – Pengingat lama di kenang selalu..Tampung 7


Tampung Novel iban — Empai macha tusun ka udah TATUK DITU..

***************************************************************************

Nyadi nama enggau pendiau dalam novel tu mina di kelulu aja, nadai besangkut paut enggau sida ti agi idup tauka udah nadai..

***************************************************************************

Kerebak ka mua empalua, mata panas udah jauh tinggi, perenching nyilau ka mata,  bala mensia udah bekesegau bejalai kin kia. Nya ke tanda pengawa udah datai, duit ringgit mesti digiga, tanda mega siti agi hari endur begiga ka anak duit ringgit. Nya mega ka tanda seput tali nyawa siku-siku mensia agi redup-redup panjai umur. Kedai kupi mayuh udah terbuka tumu hari begiga ka anak jereki, berebut rebut ngelalu ka penatai sida pelangan. Sapa-sapa aja ka datai ngapil ngagai menua kuching, segi enda tau enda nguji ka pemakai ti pemadu popular menua sarawak baka mee kolok, laksa sarawak, Kek lapis enggau ikan terubuk. Enda tinggal mega mee kempua ka di kerindu ka mensia mayuh, kena ngering ka tulang ngirup pagi. Kereta nyau betusun ngalun ka kediri nengah kota kuching ti sibuk, nyau betekijap api kemudi tanda nekan brek ngetu-ngetu semut. Keda ka enda mereti enselepak masuk kanan kiba, nya ti ngasuh pagi ari chapuh inggar laban hon kereta. Nyangka nya ka berumban meh kini, enggai ka di anu bos datai ba upis. Sida ke bejalai kaki berumban-rumban nisi jalai, bisi nya gap, bisi nya enda endang bisi ajenda kediri empu. Bisi nya betekedayau beraban-raban bejalai menuh ka pasar kuching. Nya meh ke tanda Bandaraya Kuching udah chukup maju ari dulu, udah mansang nitih ka singkang arus dunya ke maya ari tu. Menua ditutu mensia di kelinggi reta pengaya, penyamai pengerai, pemerindang serta endur begiga anak penemu diperebut ke mensia rebak baru. Nya alai pasar ba kota Semarahan di sebut Desa Ilmu. Kati enda baka nya deh, laban pasar nya penuh enggau kolej swasta, politeknik enggau universiti perintah. Sapa sapa aja ke diau mendam dia deka ngasai ke penyamai idup. Ukai nya aja, Desa Ilmu enda entu jauh ari pasar kuching serta semak ari pasar-pasar bukai. Nyamai endur berbeli kebarang, begiga ke barang ka mudah serta narit ati. Nya alai mensia berebut berbeli ka rumah ti semak enggau genturung pendiau nya.

Tisi nya bisi bangku sofa ti disedia ka bala hutel, kena sapa-sapa ti nginap nyuwa hutel sida. Nyau kepuas-puas dedegi Entakit pan duduk, ngenang nasip diri pengudah tu, berunding ka jalai pengidup ti enda sama enggau sida ba london din. Baka ka menua sarawak tu ukai menua iya agi, ukai alai iya ti ada ka meda dunya. Nitih ka ati sigi ka netap diau ba london, netap jadi kawin enggau indu urang putih. Beranak betelesak nyentuk ke ujung tali seput ba menua london, kota ti nyadi ka buah mulut semua mensia, laban kenu ka menua nya nadai utai ka nadai. Tang pengidup entakit berasai enda lantang bisi pengurang mayuh penimpang enti majak ka diri nguan kota london nyin. Enti ka purih anak iban chulin, ukai nya nadai bala iban ka nguan menua london, laban mayuh udah bisi ditemu entakit empu bangsa iban ka diau bisi rumah ke diri empu. Ukai nya nadai indu iban empu ka di ambi ka buah ati tangkai nyawa enggau nerus ke pengidup nampung seput ninggal ka purih pantih nitih ka adat dunya baru, dunya daya idup iban ke maya hari. Panjai anak runding bujang sempurai ke baru datai ari atas panggau mahligai ke nurun ka dunya nyelat sida bungsu megat peturun raja berani.

Pegai siti sampul surat. Offer letter ari sepital HOSPITAL PAKAR NORMAH. Siti ari palan ti pakar tauka cakah dalam bidang perubatan ba kuching. Mangku pengawa nyadi lutor bedah. Setaun ti udah, Entakit udah bulih sijil master ari university of London, ditaga ka urang nyadi lutor pakar. Ari nya tadi nama tudah tuai dikalih ka nyadai Dr. Entakit Entinggi tauka Dr. EE. Dalam ati endang bangga, laban julok ati nyadi urang beguna udah alah pegai, udah sangkai ba tebing tanah seberai ka ngelama tu dikumbai aki enik enda alah gagai. Enda nunda ka sempama aki enik munya, baka tekura mantup ke diri ba bandir, reti nya utai ka digagai nyau enda alah, kira naka nya meh, tang ba runding entakit empu, sempama nya salah laban nadai utai enda alah ba dunya, munyi ko jaku aya tuai rumah, nuting imposiba.

Sapa-sapa aja ngumbai pengidup entakit menyana, ngumbai pengidup iya lantang serta gerah. Amat pan baka nya, pengidup Entakit endang sibuk enggau pengawa belajar aja, nadai tau gagal ari pun sampai ka ujung. Ni tau gagal bala lutor, enti salah mimit nyawa mensia tau lenyau sulai nengelai lemai, tau midang mupuk lelang nitih ka aki enik ba menua batang madai, ka penyakai semua mensia. Pengapus seput anak uda endang di jari sida lutor, taja pan petara nentu ke semua. Nya alai pemandai penyikal enggau penemu lama bala lutor enda tau dibuai lengka ka sida pia aja. Udah graduation tauka nerima sijil, Entakit diterima nyadi lutor ba London. Ari pengelaman ngelama tu, mayuh macham pembedahan dah digaga iya. Apai iya meh chukup gaga maya majlis konvokesyen iya, ni enda anak iya udah sama taraf baka anak urang putih ka bukai. Anak pandai, megai pangkat lutor nya meh ko julok ati iya menya, nadai utai pemadu ke deka iya dalam dunya tu, enti enda deka meda bala anak iya pandai memagang, senang lantang lalu idup menyana. Enda ibuh meh pengidup iya tusah, nadai pendiau ketegal ngulih ka belanja kena ngulih ka duit ringgit, ati iya udah chukup lantang meda bala anak iya diatu udah mujur megai dunya nyadi mensia ke beguna.

Dalam surat nya, Entakit dipinta ngejister diri enda tau laun ari ujung bulan tu, ujung bulan lima. Dalam surat mega madah ka iya udah disedia ka rumah ungkup bala lutor, sebarang maya ulih pindah. Sebarang maya ulih ngenatai ke diri lalu enggau bala lutor ke bukai mutar ke penusah menua diri empu. Semua utai tu endang sengaja ditempa bala pemesai sepital, lebih-lebih agi bala menteri ke selalu meri peransang jaku tesau ngagai bala anak menua sarawak pulai gawa ba menua diri, ngambi sama besaup ngemasang ngadu ke menua sarawak ka agi benung mansang. Lutor baka Entakit endang lama udah digiga sida. Selalu ngelama tu, bala pemesai spital selalu ngambi lutor bangsa urang putih datai gawa, tang maya tepeda ka nama siku anak iban ENTAKIT ANAK ENTINGGI, asal ari pelilih sarikei, top student ba universiti london, sida bela alit ati deka nemu pendiau anembiak siku nya. Maya tepeda ka profail Entakit, sida endang nemu nya urang asal ari sarawak, sekali ka bangsa iban tauka bangsa bidayuh, kati deh laban nama Entakit bisi ngundan “ANAK”. Berunding deka narit iya pulai gawa ngagai menua sarawak empu. Taja pia sida enda nemu bakani deka narit iya, laban Entakit nadai ati deka pulai, deka terus netap gawa ba din. Tang bala pemesai spital tetap madah kediri deka nganti pemutus ari iya, sebarang maya tau meh iya melapor.

Angkat ari nya, Entakit mupuk begadai nuju bilik mandi. Lembau isi dibai mandi pagi, asai ka tinduk agi, laban tubuh iya agi nitih ka gaya hari menua london de din. Enti menua Malaysia siang, menu london malam. Nya ti ngasuh iya lubah amat deka nunda nitih ka pendiau gaya hari menua Sarawak. Pengudah nya, iya nurun ngagai restoran hutel, ngirup pagi kena ngering ka isi. Palik ka dinding, bisi di kait ka sida jam dinding berimbai enggau gambar indu megai ai Tsingtao, iklan ke tau ngerusak pengidup bala pengirup. Jam nunjuk ka jam 7 pagi. Bala ke gawa agi kisuk ngelayang bala ke datai kia, servis endang di kembuan kompeni ke bedagang ka hutel. Ba tengah di sedia ka palan endur engkah pemakai pagi, bisi nya mee, asi gureng, ruti enggau ai irup. Pagi nya ngirup pagi endang nadai berbayar ditaga ka hutel ngagai sida ka nyuwa dia. Ulah mensia ka ngirup endang mayuh macham, bisi nya ke diri diri, bisi nya ngemai tawing lalu kedua nya sampal diri sebilik. Dinga Entakit apai tuai cina siku enggai badu-badu bejaku ngena talipun, dah ga nya full volium, inggar bendar asai ka ninga radio jaku cina, nyau kucau-kucau munyi semalau capuh. Sepiak iya siku indu urang putih, tengan umur megai surat khabar lalu ngirup teh tarik, kediri-diri baka iya nyangka iya nya pelancong ke deka meda rampa menua sarawak ditu.

Kira jam 8.30 ka alai Entakit mupuk ari hutel. Sari nya Entakit ngena gari baju formal, reti nya ngena tali rekung, baju kot chelum, kasut kulit enggau tanchut panjai jenama polo. Saritu iya deka ngerejister diri, buring ga enti majak kediri-diri ba hutel nadai urang enggau bekaban. Depan hutel bisi kereta suwa udah nganti.

“ selamat pagi encik, saya boleh tulung hantar encik pegi mana-mana” ko apai tuai driba teksi

“pagi, hospital Normah” jaku Entakit seleka dua aja.

“beg encik”

“oh. ya” ko Entakit nyua ka beg iya ngagai driba

“encik mauk buat apa pegi spital sana” ko apai tuai driba meda Entakit tak duduk enda memunyi, ngemai siku nya berandau.

“kerja” saut Entakit pandak baru

Dalam kerita pasang ka radio Cats fm, jaku melayu. DJ hamzah kucah-kucah bejaku, ama jaku melayu ama nya jaku melayu sarawak. Bisi nya temu Entakit bisi nya enda. Empa pengelama enda kala jaku melayu. Enda lama udah nya, lagu iban di putar ka DJ cats ba churung ribut. Dinga lagu “hilary-pengingat lama dikenang” , taing-taing mechah ka sunyi dalam kereta.

“encik bansa iban ka ?”

“em iya”

“pia, aku pan iban mega, nama aku john, john rambor” ko apai tuai driba nya tadi ngelakun ka diri kena iya merindang Entakit ngambi ka dibai iya berandau.

“ pai aya rambor, hehe..emm..aku urang sarikei, nama aku Entakit..aya tu urang iban mega pia”

“auk, sangka aku urang laut dek tadi, nya meh jaku melayu. Kerja nama dek ba spital igat” ko apai tuai nya tadi ngena jaku basa bansa iban, ngigat ka iya. Enti tadi encik tang diatu laban sama nemu bansa diri jaku iban meh kena.

“ empai kerja aku tu aya, deka melapor aja”

“pia, enti udah melapor kerja nama nya ila” ko john ituk majak ituk nanya

“ aku kerja nyadi lutor bedah, tauka lutor pakar”

“apu…amai pama dek tu igat, nadai kala nemu kitai iban bisi nyadi lutor bedah baka dek tu, puji tuhan”

“ nadai nya deh aya, aku agi baru tu”

“ni nya enda igat, dek tu meh patut dipuji anak iban, tau gelar no.1 “

“haha..anang bangat muji aku dek aya john, engka ka nya enda ibuh dipuji, mayuh agi urang manah agi ari aku”

“kati ka enda deh igat, ukai nya nyamai ngiga lutor bansa iban baka dek tu. Ngelama tu lutor urang putih, ukai nya nemu jaku sida, lutor laut ni enda ambis kena anu sida ka enda nemu jaku sida. Enti bisi bansa diri nyadi lutor, ni enda nyamai tak jaku iban aja meh kena kami ka aki urang tu. Dek tu meh chunto anembiak iban ka dudi ari ila”

“terima kasih”

Bakanya meh randau mimit seduai dalam kerita sampai ka datai ba spital. Sua Entakit rm100 ngagai aya nya taja tambang enda ngenyampau nya.

“encik, tumpang tanya, mana pejabat opis hospital ini. Maksud saya main office” ko tudah entakit bejaku melayu enda betul. Endang ka semua kitai iban bejaku melayu ngena jalai ti ngena. Nya meh dikumbai sida ke nemu, jaku melayu iban. Tang nya nadai ngawa laban nya jaku diguna ba sebelah pasar, dini-dini alai, lalu semua urang mereti ka jaku nya.

“emm..sebelum tu, apa tujuan encik maok datang pegi itu upis..” ko pak cik ka duduk ba mua alai tama spital

“saya maok melapor diri. Saya dapat kerja disini”

“oh..ok-ok..mari saya boleh tunjuk kan..ikut saya” Munyi jaku sida ka pejabat, ti enda entu ka ngelayan urang ke enda dikelala.

Datai ba upis. Entakit lalu ngelanda kerani ka benung kisuk nunga komputer, engka nya meda facebook kini. Kerani nya ngam-ngam duduk ba pun pintu masuk upis, nya meh Entakit ngiga jalai muntang nanya dia.

“halu, selamat pagi. Boleh saya tahu di mana pejabat pengarah hospital ini. Boleh saya jumpa dia sekarang”

“u means Datuk Dr. Robert. Di sana, u jalan ikut laluan ini, belok kanan. Lepas tu dihujung sekali ada nampak pintu warna biru. Itu lah dia, dekat-dekat dengan bilik mesyuarat”

“terima kasih”

“jap-jap..kalau encik maok jumpa dia sekarang, dia mungkin masih ada meeting sekarang. Tapi encik boleh jumpa PA dia dekat-dekat dengan pintu masuk bilik pengarah”

“ok”

Tuk..tuk..tuk..ketuk pintu serta nyilak ka daun pintu lalu nyenguk ke pala ngilah selepak pintu. Iya madah ka diri deka betemu enggau ketuai besai spital nya ngagai PA dia. Di peda PA nya natuk lumbor talipun ba mija, lalu bejaku madah ka bisi urang deka betemu. Entakit dibai masuk..

“good, morning sir”           (selamat pagi tuan)

“morning”               (pagi)

“im Entakit, today i have to..” jaku Entakit enda apus, udah diputung Dr. Robert, bos besai spita normah.                    (aku entakit, saritu aku deka..)

“are u Entakit anak Entinggi”       (dek entakit anak entinggi pia)

“yes..i am’’    (auk..aku meh )

“owh..now u really come here..so nice to meet u”       ( owh..diatu dek nyadi datai kitu..rindu betemu enggau dek)

“nice to meet u too” ko saut Entakit ( rindu betemu enggau dek mega)

“are u iban”   (dek iban ka)

“emm”

“nama berita nuan, Entakit” ko dr robert kelalu gaga nyambut penatai Entakit. Ni enda gaga, laban enda percaya Entakit amai-amai setuju pindah ngagai spital sida. Laban udah bendar iya mujok entakit suba, ngambi nyadi team iya gawa dia. Nya tanda spital sida deka majak pakar agi, laban kenu ko iya Entakit ngemai penemu ari menua London. Ngemai penemu ke baru ti tau dikongsi ke sida lalu ulih mantu spital sida tebilang agi ditemu mensia mayuh.

“manah, nemu jaku iban pia nuan tu ar..”ko Entakit enda datai laban empai nemu nama siku nya

“ just call me dr Robert”    (kanggau aja aku Dr. Robert)

“em.dr robert” sambil ngulur ka jari ngemai betabi jari ka tanda baru betemu.

“nemu ga ga mimit-mimit, well…welcome to the club…and thanks because u come and join us here as a dr. Entakit..” saut Dr. Robert ti berbangsa cina, laban teleba jaku iban enggau bala iban ti datai berubat dia.

“thanks”

Ketungkah ari sari nya Entakit nyadi lutor ba spital nya ba bahagian pembedahan. Iya diberi siti rumah enda jauh ari nya. Pengidup besari-sari nyadi lutor endang udah nyadi asam garam ba pengidup iya, ninting ari endang sibuk, ninting ari gawa nyengulai bala bakih baru iya ti bukai. Entakit endang pandai ngereja pengawa, iya mega lutor bedah pemadu biak. Entakit sempat bekelala enggau bala sida ka gawa dia baka Dr. Lawrance, Dr. Wong, Dr. James enggau lutor indu urang putih dr. Jessica villary. Sida tu sama bela nyadi lutor bedah sama opis enggau entakit. Seminggu udah nya, baru entakit tetemu ka siku indu misi iban. Ari umba pendiau peda entakit, umur kira 23 agi biak. Asal ari kuching empu. Indu misi nya madah ka nama diri Vanessa, terubah seduai betemu maya makai lemai sida Upis. Vanessa tu umbas iya ga pemajik, maya tuchum ayan lesung pipit, ti ngasuh entakit geram meda deka nyubit kuyu ke pelu-pelu senaya bulan. Dalam ati enda kempang, nyangka bungai udah lama ditutu kesulai, takut ka tapang udah diwan rembia, enda alah di laya bujang kempang sulu urang. Ko dalam ati din nadai ngawa, peda aja anang ngempu.

Taja entakit bulih kontrek gawa ba spital Normah, iya ukai tak gawa dia aja, ama di bai, di panggil urang medah ba hospital besai kuching, laban enda chukup lutor ti landik ba hosptal nya. Kekadang suah mega entakit dipinta urang medah ba spital sebelah sarikei, sibu, bintulu enggau miri. Nya ti ngujung ka jam enda berasai jauh beputar, hari enda berasai jampat ngalih, tang entakit lalu empai ga tetemu ka indai iya ti lama udah jauh midang lelang nadai temu rita. Deka ga tudah bepesan dalam radio nunda ka leka lagu sebana penyanyi jenarino jeraki, bepesan ba radio, padah ka dini alai nuan diatu. Enda ga ati kempang minta tulung bala pulis begiga ka indai iya, enda alah di kumbai pulis mudi sida, laban tudah ka nadai rekod indai iya. Nya meh penusah ati anak ke udah tebuai ari pengasih indai, kia enggai kin pan enggai. Puas udah iya nyabar diri, medis ke pala ngasuh gila ngenang diri tak beli, bisi pemandai enda tegiga ka indai iya empu.

Kerja baka enggi entakit nadai tau ilap mimit, enti ilap nyawa tau lenyau nitih ka sida aki enik ba batang mandai. Ama nya pedis, ama ga senang. Maya ti mujur bejalai ka pengawa bedah, ati dalam din chukup pengaga, tang maya enda mujur sida deka dituduh enda ngereja pengawa enggau manah. Kerja kekadang kena anu bala sida ti datai berubat, laban enda nitih ka utai ko sida, baka sida ti lebih nemu agi ari lutor. Bisi nya datai lalu ngelaya, bisi nya datai minta enggau sabak-sabak, bisi nya ngundang enggau tusah ati. Sida ti kaya, datai lalu ngulur duit ringgit, ngasuh ngintil diri jampat ka agi, alai diau pan bisi class, mandang ka dunya tu enda adil ko munyi jaku melayu. Sida nadai permisi, nganti dulu, nganti bisi sida ti sinu nulung mantu, sampai sanggup ngaga iklan ba surat khabar minta penyinu minta bantu. Ba spital siku ti sakit sampal siti bas datai ngundang, ngabas sida ti sakit. Ni enda ambis di anu bala misi laban ragak berandau. Ni  enda, datai siku nanya, datai siku nanya lalu ngelaya, nuduh tudah ka sakit tak beli enda nyaga diri. Maya malam betegaring bala mensia tindok ba kaki lima spital, seraya ka nguan bala diri. Macham ulah dipeda entakit ba spital. Ama sinu meh dalam ati iya din, kasih meda diri sebangsa di tuntong penusah.

Entakit nyau enda pengerah baka dulu, mayuh agi iya fokus, kurang bejaku lalu serius. Entakit ke diatu nyau jauh berubah, iya ukai Entakit ti dulu, iya diatu nyau smart, nadai cincai bekena ka jeans carik sebelah patung, buk nadai agi becurak perang panjai sampai rekung baka ka udah-udah. Gamal enda memusu agi, nadai baka ringin pulai mansai, tubuh dijaga manah, ninting ari enti ulih ngagai endur Gym. Perut nadai rerutu baka perut ikan buntal. Diatu iya mega nyau nadai mayuh macham agi umba udah megai pelajar pangkat master degree. Pendiau iya lebih di tuju ngagai kerja. Iya nyau enda masau jam lepak sengapa. Kereta dikena endang kereta menua tasik, lawa-lawa nunjuk ka diri urang pemisi besai gaji. Baju gari enda sengapa endang semua bejenama, ngambi manding dipeda.

Enti enda di pejal apai iya suba, enggai iya nyadi lutor, ka agi iya belajar pengawa dagang. Nyau pemuas Entakit majak nendur runding diri, nerima aja peminta apai ti ngasuh iya nyadi lutor. Ari pengeransing diri, diatu iya udah bulih nama baru Dr. Entakit. Sapa-sapa aja nemu nama nya, endang temegah ati laban kenu ko ati sida din, sida tu tau merubat urang ti sakit. Tau ngidup ka sida ka nadai daya agi. Tau nemu macham penyakit ti enda di temu urang sengapa, penyakit ke nyau enda alah bala manang. Bakanya meh pengidup Entakit, iya nadai ngembuan pengidup normal baka urang bukai, iya mesti ransing ati gawa, enda ulih tentu enjoy sebarang endur . Sebarang maya deka di kangau pulai ngagai spital, enda ngira nya malam, pagi , ujung minggu enggau cuti. Ka enda nyawa ga di intu sida. Idup enda tentu bebas.