eBuku


eBOOK Tauka eBuku Pemeri ari aku.

#####

PANDUAN CARI KERJA

Kati nuan benung begiga ka pengawa puang ? Auk ia meh unggal. Aku ngasai ka diri empu, bangat pedis begiga ka pengawa puang lalu diterima gawa. Udah interview, ko sida madah. NGANTI TIGA BULAN. Andal ati nuan nganti tiga bulan nya. Tang aku madah ngagai kita. udah nya nuan sigi enda kangau gawa enggau sida. Anti aja dalam 2 tauka 3 minggu, enti nadai dikangau ba timpoh nya. nuan sigi enda diterima. Giga pengawa bukai. 

Aku nusi jerita diri dulu. Maya belajar Uiversiti suba. Kami bisi praktikal. Kami dipinta nganjung surat minta praktikal ba kompeni 5 iti peminta. Reti nya ngiga 5 iti kompeni tauka upis perintah. Ari 5 nya, aku diterima 3 Upis Perintah, ianya Upis pertanian, Upis NREB enggau SBC. Siti ba upis Forest, mina bisi respon aja lalu siti kompeni Green perfect, nadai respon. Ari semua kami sekuliah, aku paling dulu diterima. Abis belajar aku diterima Gawa ba Upis Pejabat Daerah. Udah nya Diatu aku enggau Upis Nyaga Jelu.

Nama Utai ka dipadah ka aku nya. Aku ka nusoi ngagai kita bakani ka jampat bulih pengawa ka deka ati..Nya alai aku magi kita ebuku tu..

NAMA UTAI BISI DITU

1. Endur begiga ka pengawa Puang

2. Cara begaga ka resume

3. Tip interviews

4. Soalan interview Gawa Perintah

5. Soalan Interview Gawa Kompeni

ebup tu mega datai enggau beberapa iti bup free..

1. BUP TU EMPU PANDUAN DAPAT KERJA.pdf

2. PANDUAN PENGUNAAN SOALAN SPA8i.PDF

3. PANDUAN MOHON JAWATAN PEGAWAI.PDF

4. ADAB TEMUDUGA.PDF

5.PANDUAN EXAM GOVERNMENT (BM).PDF

6. PANDUAN MENGHADIRI TEMUDUGA.PDF

7. PANDUAN PEPERIKSAAN PEGAWA TADBIR

8. SKIL TEMUDUGA BERJAYA.PDF

9. TIPS ASAS TEMUDUGA KERJA KERAJAAN.PDF

5. PANDUAN CARI KERJA.PDF

Bakatu utai ka bisi dalam Ebook tu..

SOALAN PRIBADI

SKEMA JAWABAN

SILA TERANGKAN MENGENAI DIRI ANDA

Jawapan hendaklah merangkumi tiga aspek iaitu kelulusan, tempat bertugas sekarang dan pengalaman. Contoh nya;

Nama saya Justine Bieber. Umur saya 25 tahun. Saya lepasan universiti ___ dalam jurusan ___.  Sebelum ini saya pernah bertugas di jabatan___, di mana saya memegang jawatan sebagai ___, selama 3 tahun. Selama saya memegang jawatan tersebut banyak pengalaman dan kejayaan yang saya dapat. Saya pernah menjadi ketua dalam menganjurkan makan malam tahunan jabatan kami dan berjaya mengutip sumbangan sebanyak RM10,000 daripada pelbagai agensi. Saya juga pernah menjadi wakil jabatan dalam pelaksanaan projek amal di salah satu tempat selama satu bulan. Untuk jawatan ini, saya mempunyai pengalaman selama 3 tahun dalam urusan pentadbiran dan penyelidikan. Saya yakin dengan gabungan akademik dan pengalaman yang ada pada saya, saya mampu memikul tanggungjawab dalam jabatan pihak tuan.

Kalau boleh jangan lah banyak menceritakan tentang peribadi diri anda, lain lah kalau ditanya.

TETAPI KALAU ANDA FRESH GRADUATE. Jawab macam ini.

Walaupun saya baru saja menamatkan pengajian. Tetapi saya mempunyai pengalaman dalam bidang menguruskan sesuatu organisasi. Di universiti saya aktif dalam kelab dan persatuan, dimana saya pernah menjadi pengarah kelab. Sebagai pengarah, saya belajar menjadi ketua dan menguruskan pelbagai perkara contohnya budget, aktiviti dan laporan. Saya juga pernah kerja sambilan di_____ dimana saya mempelajari ilmu menguruskan jual-beli, akaun perniagaan dan cara komunikasi yang berkesan dengan pelanggan. Dengan ilmu dan pengalaman yang ada pada saya, saya dengan yakin nya mampu memikul tanggungjawab yang mencabar ini dengan penuh dedikasi.

Dan banyak lagi skema soalan dan jawapan.

EBUP JALAI NGIGA PENGAWA PUANG LALU BULIH PENGAWA BA ATAS NYA DI KARANG NGENA JAKU MELAYU MAGANG. EBUP TU MEGA HADIAH FREE NGAGAI SIDA KA RINDU DATAI NEMUAI NGAGAI TEMPUAN IBAN2U TU..

SAPA-SAPA KA DEKA MINTA BUP TU TAU NGANJUNG PESAN DITU..

5 thoughts on “eBuku

  1. Salam bersua buat kali pertama mungkin salah tempat bagi saya komen namun sejujurnya dan ikhlas semoga bahasa iban terus sukses! “Bahasa Bumi Kenyalang”. Sebab apa saya berkata demikian rata-rata penduduk di Sarawak boleh bertutur bahasa iban walaupun sedikit. Bahasa ini ada potensi pada masa hadapan. Salam Sejahtera.

Leave a comment